HTML

Kuki in Ireland

Írországi kalandjaim:)

Friss topikok

  • ági: blackcurrant=feketeribizli (2008.08.23. 02:04) Staff members
  • ági: nem dugul be a füled,ha le-felszálláskor rágózol. :) am. teccik a blog. (2008.08.23. 00:04) 1st broadcast from Ireland
  • Qki: Na szevasssz Szemi:)))))! Elöszőr is azt akarom mondani hogy ne szörnyüködj ennyit inkbb huzzá bel... (2008.08.19. 22:27) Vége felé
  • Qki: remélem ez csak vicc volt! (2008.08.07. 14:02) Poker
  • tézé: Kitartás Qki Szabi!:) már alig van pár nap;) (2008.08.05. 19:01) Bank Holiday

HTML

Matek

2008.07.30. 04:08 Qki

Kedves blogolvasok!

Ma minden valoszinuseggel az eddigi leghosszabb es legerdekesebb bejegyzest fogom irni a kis blogom torteneteben. Koszonom a kitarto olvasast, iwiwen a nevnapi jokivansagokat, meg a torodest, erzem, hogy egyeseknek tenyleg hianyzom. Ez jo erzes. Foleg most, hogy "magamra" maradtam. A sracok pentek reggel 7kor tuntek el egy taxi hatsoablakaban, majdnem, ugyanis voltak olyan lokottek, hogy magukkal vittek a kulcsokat... Adam telefonalt, en meg muszak utan 7:30kor elgyalogoltam meg a palyaudvarig(10perc) elvettem toluk, es konnyes szemmel integettem nekik a peronrol :). Epsegben 1 darabban hazaerkeztek, es egy cseppnyi ur(2 ekezettel) jott letre bennem. De errol kesobb. A helyzet az, hogy most, hogy tokegyedul vagyok, rengeteget jar az agyam. Forog mint a fogaskerek mindenfelen. Errol is  irok meg lejjebb, de elobb jojjon a bejegyzes fo motivuma, a matek! 

Tegnap(hetfo) reggel miutan anyukam emlekeztetett, hogy nevnapom van :), gondoltam egyet es reggeliztetes utan(ami mostmar tulajdonkeppen az allando melom, a vacsiztatas meg a portaskodas mellett), elindultam a tescoba, hogy meglepjem magamat egy kis "otthoni izzel". Elhataroztam, hogy spagettit fozok a nagy unnepre valo tekintettel(otthoni... :) ). Regen nem ettem, es porbol tok egyszeru osszedobni, ugye. Setalgattam a sorok kozott az alapanyagokat keresgelve(azt a redvas tesztat vagy 10 percig kerestem...) es megvettem oket. Ezutan megakadt a szemem valamin. Mindenki ismeri szerintem a Muller tejberizst. Nagyon fincsi, imadom, emlekszem szobatarsaimmal, foleg Zotyaval, mindig vettunk egy csomot, ha learazas volt. Learazas... 6os csomagban volt(igaz csak almas, meg malnas, de tokmind1), 3 euroert. Ezt az akciot mar ismertem, Atival anno osszedobtunk ra meg a multheten. De most ala volt irva: "buy 2of 6packs, pay 4.50€". Itt kezdodott a matek a fejemben. Beszorozva az euro mostani ertekevel(erosodott a HUF, vagy romlott az euro nemtom), az 1035 forint, elosztva 12-vel. Darabja 86.25 Ft. Ez meg otthon is olcsonak szamit!! Aztan elkezdtem filozni, hogy ezt az akciot, hogy latja egy ir, vagy egy olyan aki itt el... Nezzuk csak: 2008. januar 1-jetol Magyarorszagon a minimalber 69000 Ft.(adokat most hanyagoljuk, az ir fizetesekbe se szamitom bele). Irorszagban a minimal oraber: 8.65€. Ezt meg az is megkapja aki szart lapatol vissza a disznoba. :) Ugye 1 heten 40 orat dolgozik az atlag, havonta 160at, osszeszorozva ez a 8.65-tel annyi mint: 1384€, ami jelenleg: 318000 Ft, hozzavetolegesen. Ez nem tobb mint 4,6-szerese a magyar minimal keresetnek. Mivel a forint most nagyon eros, ugyis visszaugrik 250HUF/€ kornyekere, ugyhogy azzal szamolnek, a tovabbiakban. Tehat nem 4,6, hanem 5szorose. Ha nagyon egyszeruen akarok fogalmazni itt 5x tobbet keresnek az emberek, mert a magasabb keresetueknel is nagyjabaol az figyelheto meg, hogy az otthoni fizetes 5szoroset keresi. Aki otthon 100000et az itt 500000et keres.. No de nezzuk, hogy az arak mennyivel tobbek. Namost, nagyon egyszeru peldat veszek, A Muller tejberizst. Otthon altalaban 130 Forint korul mozog 1 darabnak az ara. Durva akcio eseten 100 Ft. Mivel 5x nagyobb a minimalber, az araknak is 5x nagyobbanak "kene" lenniuk. Tehat 500 forintba kene kerulne a tejberizsanak! Ehelyett mennyibe kerul? 86 Forint! 100 Forint a magyar minimalbernek 1/690ed resze. 86 Forint az ir fizetesnek korulbelul 1/4000ed resze. Osszevetve a 2 adatot: 4000ben a 690=5.8. Ennyivel kell elosztani a 86ot, hogy megkapjuk, hogyan latja ezt az akciot egy atlag ir. De osszunk csak 5tel.(durva lefele kerekites). 17 Forint. Nos, egy ir ezt a 86 forintnyi tételt, ugy latja, mint egy magyar a 17 forintyi tételt. Megvennel a boltban egy Muller tejberizs 17 Ft-ert? NANÁÁÁÁÁÁ!!! Remelem sikerult rendesen elmagyaraznom az alapokat. Mert most jon a tobbi. Ezen elcsodalkozva, kitalaltam egy konnyu számarányt amit ezentul, minden termekre tudok alkalmazni. Ugy neveztem el: Ir-Magyar-Árértékarány(roviden IMA). Igy nez ki. Euro Forintban levo erteke(250... elobb emlitettem miert), osztva azzal a szammal amit akkor kapunk meg, ha az ir minimalbert elosztjuk a magyar minimalberrel(fennt is emlitettem, ez kb. 5). Tehat az IMA=250/5=50nel. Ha meglatok egy termeket itt ami euroban van megadva, es beszorzom az osszeget IMA-val akkor, megkapom azt az osszeget ahogy egy ir latja(forintban). Ez szerintem meg mindig bonyolult. Ezert tovabb magyarazom. Ugye vasarlunk a boltban, es eletunk soran el tudtuk donteni, hogy mit eri meg megvenni, es mit nem. Mondjuk a sorok kozt latok egy chips-et es ra van irva 169 Ft. Mindenki el tudja magaban donteni, hogy ez jo ar vagy sem. Sztem nem rossz. Am setalok egy ir boltban es latom 1.45€, akkor nekem ez annyit mond, hogy ez 362 Forint, es tudom, hogy az soknak szamit egy szaros chipsert. De, a lenyeg az, hogy hogy latja ezt az arat egy itt elo ember. 1.45*IMA=72. O ezt az 1.45€ ugy latja, mintha (magyar szemmel nezve, fizeteseket viszonyitva stb...) 72 Ft lenne. Es az baromi jo ar erte. Ezert latja az itt elo a Muller tejberizst 17 Forintosnak.(Ez inditotta el a fejemben ezt a gondolkodasmodot) Most mar szerintem ertheto mi az IMA.

Ebbol kezd kicsit vilagossa valni, milyen jolet van itt. De most jojjon tovabbi izelito. Durva lesz, mert miutan kiszamolgattam oket, en is meglepodtem, milyen  jo is lehet itt elni. Kezdjuk a spagetti vacsorammal. Az alapanyagok osszesen 3.5€ba kerultek. 3.5*IMA(tovabbiakban csak 50)=175. Ennyibol ossze lehet tákolni, egy olcso 2 szemelyes kajat. Otthon szerintem minimum 400 forint, mert a daralthusi baromi draga. Kovetkezo pelda: Csoki. 2€os boltban(itt ez van 100forintos bolt helyett) 5 db csokit lehet kapni 2€ert. 2*50=100. 20 Forint egy Marsert, vagy Snickersert, ami otthon 90 Ft kornyeken mozog. Meg mindig kaja: gyorsetkezes. Dublini gyorsetkezesemet veszem peldanak: 8€ot koltottem egy menure:krumpli,kola,nagy szendvics. 8*50=400. Magyarorszagon hol eszel 400 Ft-ert egy komplett gyorsmenut? 1 gyrost se kap ennyiert az ember, basszus. Jojjenek a nagyobb arak. Laptop: Eloszor is csak egy kis egyszeru olcso laptopot vegyunk: kb. 500€. 500*50=25000 Ft. Otthon a leggagyibb is 100rongynal kezdodik, ezeknek meg ez az 500 euro zsebpenz, basszus. Olyan mintha otthon ilyen reklamok mennenek a tesco-ujsagba: 24990- Fujitsu Siemens laptop. Most vegyunk egy eromuvet. Egy nagyobb teljesitmenyu gepet. 1500€ert lattam HP laptopot egy katalogusban. Nagyon popec volt, mondanom se kell. 1500*50=75000. Ezeknek megvenni egy ilyen gepet itt, annyiba se kerul, mint otthon nekunk a legolcsobb!!!! Alberlet: Az itteni magyarokra hivatkozok most, ok 6an laknak 1 fedel alatt, es heti 33€ot fizetnek. Viszonylag okés a kéglijuk. Ez havonta kb 140€. 140*50=7000. Rezsivel mindennel egyutt, fejenkent. Ha a 6 fot nezzuk az 42000, csak valamicskevel olcsobb mint egy pesti atlag alberlet. Bar szerintem egy ilyen 6fos, megvan vagy 80000 Ft is. Tehat ez is olcsobb. Telefon: Ezzel a kartyaval amit itt vettem, halozaton belul 9 centert telefonalhatsz es sms-ezhetsz. A legdragabb tarifa 25cent, ami kulfoldi hivast jelent. 0.25*50=12.5. Ez a legdragabb hivas a fene egye meg!!! 12 szaros forint. Durva!! Ettermi vacsora: egy atlagos helyet neztem: Kb 1 fo 35€bol eszik 3 fogast es iszik. 35*50=1750. Ez is olcsobb mint itthon,mert en meg 2fos ettermi szamlat nem lattam 4000 Ft alatt, pedig azokban nem nagyon volt 3fogas! Meg egy pelda es befejezem: Auto: 15000€ert lattam nemreg egy ilyen nagyobbacska furgont, talan Opel volt. Nemtudom. Mindegy. Teljesen uj. 15000*50=750000. Tehat egy ilyen nagy autot ennyiert meg lehet itt kapni(meg mindig atvitt ertelemben szamolok). Otthon egy ilyen furgon a legjobb akciok utan is minimum 4 millio... Azt hiszem elegge korbejartam a temat. Rohadt konnyu itt elni Irorszagban. Csak ne lenne ilyen szar az ido, gondolkodas nelkul kikoltoznek, meg persze ne lennek egyedul. Jovore valoszinuleg megint visszajovok, de remelhetoleg nem egyedul... Aki ugy gondolja, hogy szeretne Muller tejberizst 17 Ft-ert zabalni nap mint nap, velem tarthat. Azert irtam mindezt le, hogy otthon is lehessen erezni, milyen itt az eletszinvonal. Es ne csak annyit tudjon mindenki, hogy "jo". Amikor ezeket kiszamoltam, engem sokkolt kicsit a dolog, hogy mi otthon mennyivel rosszabbul elunk, mint ezek itt, annak ellenere, hogy ugyanannak az EU-nak vagyunk a tagjai. Nem akarok nagyon belemenni politikaba, de a kovetkezo resznek ehhez is lesz nemi koze.

Rosszabbul elunk, mint 4 eve, hangzott el ugye a 2006os kampanyban a Fidesztol. Az irek annak idejen kituggya hanyszor szarabbul eltek mint mi most. Utana lehet nezni az interneten, valahogy sikerult nekik a semmibol Europa egyik "legjobban elo" orszagava kinonie magat. De mi csak karogni tudunk otthon, meg egymasra mutogatni. Az nagyon jol megy a draga politikusainknak. Meg az is, hogy gyartjak a kulonfele terveket, hogy lehetne kimaszni a slamasztikabol.(SIKERTELENUL) Egyik este neztem anno a Heti Hetest, es Hajos Andrasnak nagyon megtetszett az egyik beszolasa, hogy: "Minek talaljak ki ezt a sok hulye programot, jobbrol is balrol is, ahelyett, hogy fognank es lemasolnank egy jol mukodo gazdasagot" Asszem Irorszagot, Norvegiat Svajcot emlitette utana. Persze, ezt igy egy az egybe nem lehet megcsinalni, de miert ne lehetne kicsit tenyleg megnezni, hogy ok, hogy csinaltak. Olvastam valahol, hogy anno a partok osszefogtak itt, es kozos erofeszitesek utan huztak ki az orszagot a szarbol. Nalunk ez velemenyem szerint lehetetlen. Otthon sose lesz osszetartas a politikan belul... Ha egy barati beszelgetes politikara terelodik, altalaban heves vitaba csap at, hogyha 2 kulonbozo nezetet vallo ember is akad a tarsasagban. "Ti ezt csinaltatok, onnan loptatok, budos komcsik" "Jaj, ti meg amonnan loptatok, amazt csinaltatok, hulye szelsojobbosok" Stb... Ez lesz a vegen mindig, egymasra mutogatas... "Nemzeti osszefogas van..."-mondta ezt Orban egy olyan nepszavazas utan, amit a jobboldal gyozelemnek konyvelt el maganak.Ja, az van de hol??mert ezt az osszefogast sajnos nagyon nem erezni odahaza. Csak a rohadt szethuzas megy allandoan. 2 reszre szakadt az orszag, stb... Eletemben eloszor ereztem azt, mit is jelent a nemzeti osszefogas. Itt Irorszagban. Amikor Laci, a reggeli sef keszit nekunk magyaroknak nagy gonddal kulon reggelit, meg amikor Béci(egy francia csoport soforje) megorul, ha hall egy magyar szot a pincertol(tolem), meg, hogy minden magyar rendesen viselkedik a masikkal, segit ahol tud. Multkor mentunk az utcan, még mikor itt voltak a sracok, es dumaltunk, ezt meghalotta egy szembejovo srac, es lealltunk dumalni, csak azert mert magyarok vagyunk(kiderult, hogy Zoli meg Enci lakotarsa :)... Asszongya: "Nehogy azt mondjatok, hogy a White Gatesbe dolgoztok!", rahibazott,Viktornak hijjak amugy, mind1). Meghogy, iwiwen van egy ugynevezett Ir uzeno, es mindig kuldik az esetleg fontos informaciokat(bar nem sok szuksegem van rajuk). Nekem ezek a dolgok jelentik az osszetartast, osszefogast. Otthon sportesemenyek kapcsan erzem csak. Mashol nemnagyon. De idekint erzem, es jo dolog. Jo lenne, ha egyszer otthon is rendesen erezheto lenne, nem menne ez a hulye szethuzas a szar politika miatt, ami egyebkent ugy hianyzik most nekem, mint pup a hatamra. Na mind1 kicsit elkalandoztam azt hiszem.

Más. 5. napja elek egyedul a Staff Housba a 2 lengyellel, neha Louis is benez a kolkevel, meg 1x lattam az uj nemet csajszit, akivel lealltam dumalni picit. Jofejnek tunt, eredetileg orosz asszem, recepcioskent dolgozik a Cahernaneba, es jol beszeli a nyelvet, nem ugy mint a lengyusok, csak mindig keson er haza amikor mar nem tudok vele talalkozni. Mind1. A lengyeleket meg mindig nehezen viselem, foleg a Janost, akit egyszeruen egy bolondnak tartok. Hogy a francba tud egy 120kilos 2meteres ember ilyen idetlen hangokat kiadni magabol?? majd ha hazamegyek megmutatom milyeneket... Meg, hogy kepes ebben a hazban mar 4. eve elni? Havi 200 Euroert(mint en). Amikor, mint fennt is kiszamoltam, sokkal olcsobban is ki tudna jonni, egy jobb helyen... Tiszta hulye, aki nem normalis. :)

Egyebkent abbol all a napom, hogy munkabol hazaerek, fekszem az agyon, olvasok(olvastam, befejeztem a maradek konyveimet is. Koszi a tippeket anya! A Dolores is nagyon fasza volt, ketszeri olvasasra elolvastam, olyan letehetetlen volt az is, mint szerintem egy csomo King-regeny), zenet hallgatok, edzek, es gondolkodok. Annyi mindenen, hogy neha megfajdul a fejem. El nem tudom kepzelni Robinson Crusoe, hogy birta ki a maganyt. Nagyon unalmas es rossz egyedul lenni. Elhataroztam, hogy meg itt kint megveszem a laptopomat magamnak, es most penteken, hogy ne legyek annyira egyedul, meg ne unatkozzak: msn, poker, filmezes, meg ugyis akartam venni otthon is. Jobb lesz igy. Remelem majd sikerul mindent bepakolni a taskaba hazautnal, mert eleg sok mindennel fog bovulni a csomagom. A laptopot mindenkepp kezipoggyaszba rakom, ossze ne torjék... Nesze, mar ide is leirom a gondolataimat. Ilyenek is eszembe jutnak neha. Mar nagyon vartam, hogy megirjam ezt a bejegyzest, mert a fentiek nagyon vartak, hogy kiirodjanak belolem.

Elmeselem meg mi tortent a heten, aztan befejezem mara. Megkaptam penteken az uj beosztast, miszerint allandoan a White Gatesbe dolgozok, vagy reggelin vagy vacsin, vagy mind2on egy napon, meg a beigert 2 nap ejszakai portaskodas. Egyaltalan nem szakadok meg a meloban, mert van segitsegem mindig: Gosia, Krisztina(akit visszatettek az etterembe, mert visszajott a recepciora vmi ir csaj, es akkor o oda igy mar nem kell). Reggelenkent Lacival jokat szoktunk dumalni errol, arrol, birom azt a fickot. Meg is mondtam neki hetfon reggel, hogy ha nem o van a konyhan(mint aznap), akkor szar az egesz. Mert Katheen allandoan kesik, lassu, es meg nem is csinalja jol a kajakat annyira mint Laci. Peldaul a tojasnak tok kemeny a sargaja mikor K. csinalja. En azt nem szeretem. Meg vele nem is tudok dumalni rendesen, mert az az igazsag, hogy nem is nagyon szimpatikus... Az elmult napokban volt itt egy francia csoport, mindig jottek reggelezni, meg vacsorazni is, de vacsira csak ok, reggelinel a szalloda tobbi lakoja is. Hat, volt itt mar egy-ket csoport, de ezek voltak eddig a legjobbfejek! Igaz nagyon nem beszeltek a nyelvet(mint az atlagfrancia, egyszeruen nem hajlandoak nyelveket tanulni... Volt olyan, hogy jott hozzam a neni es franciaul fosta a szot, meg en mondtam 10x, hogy Sorry No Franszé... De nem nagyon hasznalt,folytatta... en meg bologattam :) ), de alig rendeltek kulon reggelinel, mindig eleg volt nekik a barnakenyer meg a piritos, meg a joghurtok, gyumolcsok, ami alapbol kinnt szoktak lenni... Estenkent meg gyorsan megettek a 3 fogast, kicsit dumaltak, azten le is leptek, igy hamarabb tudtunk vegezni Gosiaval. Es rendkivul szimpatikusak voltak, mert vegig mosolyogtak, es kedvesek voltak. Egyeb extra nem nagyon tortent az elmult napokban...

Nos, eleg sokat irtam azt hiszem, es az eleje miatt szerintem nagyon is erdemes vegigolvasni ezt a bejegyzest, hogy kicsit szélesebb latokorrel rendelkezzunk. Jo lehet itt elni, csak ez a szar ido ne lenne, es mindenki magyarul beszelne... Nem angolul, meg lengyelul... Talan majd egyszer :) Koszi a figyelmet! PáPá

6 komment

Címkék: politika matek stuff hetijelentes

A bejegyzés trackback címe:

https://kukiinireland.blog.hu/api/trackback/id/tr27592114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Müller Dia 2008.07.30. 07:13:59

Klassz volt ez a bejegyzésed is Szabi! Boldog Névnapot utólag is (nem tudtam írni,mert nyaraltam). Jaaaaa és felháborítóan olcsón árulják ezt a szuper kis névvel ellátott terméket ( Müller tejberizs) :)))))))))
Ne magányoskodj, gondolj arra, h sokan irigyelnek téged!

Anyád, apád 2008.07.30. 10:25:58

Csatlakozom az előzőhöz, tessék kibírni, sokan irigyelnek, hidd el, többek között én is.
Ne agyalj túl sokat még megfájdul a fejed.

Vigyázz magadra, puszi

Anya

tézé 2008.07.30. 12:57:56

durva eszmefuttatást írtál, nemám ennél is jobban meghülyülsz:P Kitartás Kuki, már nincs sok;)

Babett 2008.07.30. 15:41:52

Szabi!

Ne izgulj, gondolj arra, hogy most neked a legklasszabb odakint... Ennyiért tejberizst? Sehol... :) Jó, hogy írod ezt a kis beszámolót, naon tetszik! Utólagosan én is nagyon boldog névnapot kívánok Neked! Cuppantás!

Kukucska Attila zls. 2008.07.30. 20:42:31

Szeva Szabi!

utólag is boldog névnapot. megkaptuk a képeslapodat, gyönyörű a táj. Bár valószinű a kép az év egyetlen napsütéses napján készült.
Tejberizs: hozz két kartonnal! Fijúk imádják. Szóval a kis országunkhoz képest jobb ötször kb. Eire. Ne légy emiatt szomorú, gondolj egy szerencsétlen ukrán, vagy moldáv számára milyen lehet a különbség. És még nem is beszéltünk egy afrikairól, vagy egy afgánról. Amúgy meg: "...itt élned, halnod kell...". Szóval ti fiatalok talán még le tudnátok telepedni más országban, de mi (én,Zsu stb. biztos nem). Na vigyázz magadra.

Qki 2008.07.31. 03:02:00

En szeretek Magyarorszagon elni, meg minden, nem is arrol van szo, csak irigylem ezeket a krumplizabalokat, hogy milyen ugyesen osszehoztak maguknak. Persze eltudom kepzelni, hogy egy etiop megtudna mi van itt, elsirna magat, de nem akarom az egesz vilag gondjat a vallamra venni, ha erted mire gondolok.

Ja felreertes ne essek, a tejberizs 86 Ft, csak ír szemmel olyan mintha 17Ft lenne... Remelem nem ertettetek felre nagyon. Szerintem elmagyaraztam rendesen. Bar lehet kicsit kuszan, na mind1. Oi!
süti beállítások módosítása